Іван Петрович Кулібін – геніальний російський винахідник механік-самоучка (1735-1818).
Його винаходи були зрозумілі росіянам, але ставили в нерозуміння іноземні наукові організації. Всі його винаходу можна вважати геніальними. Чого тільки варта самохідна баржа, яка сама йшла проти течії річки, використовуючи в якості рушійної сили саме енергію річки! Це здається неймовірним і неможливим, суперечить базовим законам фізики. Але закони фізики Кулібін І.П. знав краще кого-небуть!
Винаходи Кулібіна
Іван Петрович Кулібін винайшов Семафорний телеграф – прототип сучасного прожектора, яким потім користувалися всі кораблі всіх флотів світу, аж до винаходу радіо, але вже іншим винахідником – Поповим.
До епохи Кулібіна на суднах, для передачі сигналів використовували різнокольорові вимпели, які піднімаються на щоглах, і ручний семафор (лихий матросик з прапорцями). Зрозуміло, що розглядати цю красу можна було тільки вдень. На маяках вночі розпалювали багаття.
Але на дерев’яному судні відкритий вогонь занадто небезпечний, тому в море для освітлення можна було використовувати тільки свічку або гніт, плаваючий в мисці з маслом. Зрозуміло, що потужність світла від таких джерел невелика і для передачі сигналів на пристойну відстань не годиться. Так, що вночі кораблі занурювалися в пітьму і інформаційне мовчання.
Вивчивши проблему, механік-самоучка Кулібін в 1779 сконструював свій знаменитий ліхтар з відбивачем, що давав потужне світло при слабкому джерелі. Важливість такого ліхтаря-прожектора в портовому місті важко переоцінити.
Віктор Карпенко у своїй книзі «Механік Кулібін» (Н. Новгород, изд-во «Бікар», 2007 рік) так описує подію:
«Якось в темну осінню ніч на Василівському острові з’явився вогненна куля. Вона висвітлювала не тільки вулицю, але і Англійську набережну. Натовпи народу кинулися на світло, творячи молитви.
Незабаром з’ясувалося, що це світиться ліхтар, вивішений знаменитим механіком Кулібіним з вікна своєї квартири, яка знаходилась на четвертому поверсі Академії ».
Чи багато ми знаємо про автомобіль, винайдений Іваном Кулібіни?
У Політехнічному музеї Москви зберігається кілька зменшених копій саморухомої коляски. Такі (не копії, а справжні вироби) виготовлялися в механічних майстернях Петербурзької академії наук, якими керував Кулібін, і досить широко використовувалися для прогулянок аристократів.
Кулібінський саморухомий візок мав всі частини сучасного автомобіля: коробку передач, гальмо, карданний механізм, кермо, підшипники… Єдина схожість з винаходом да Вінчі – рухалася це конструкція теж за рахунок людських м’язів. Водій крутив ногами педалі, його зусилля розкручували важкий маховик … і через короткий проміжок часу, візок, що відрізнявся завидною вантажопідйомністю, міг розвивати пристойну швидкість. Від водія було потрібно тільки твердо тримати кермо і підтримувати маховик в постійному обертанні.
Протез ноги
На межі XVIII-XIX століть Кулібін представив Санкт-Петербурзькій Медико-хірургічній академії кілька проектів «механічних ніг» – вельми досконалих на ті часи протезів нижніх кінцівок, здатних зімітувати втрачену вище коліна ногу. «Випробувачем» першого варіанту протеза, зробленого в 1791 році, став Сергій Васильович Непейцин – на той момент поручик, що втратив ногу при штурмі Очакова. Згодом Непейцин дослужився до генерал-майора і отримав у солдатів прізвисько Залізна Нога; він вів повноцінне життя, і не всі здогадувалися, чому генерал трохи накульгує.
Протез системи Кулібіна, незважаючи на схвальні відгуки петербурзьких медиків на чолі з професором Іваном Федоровичем Бушем, був відкинутий військовим відомством, а серійне виробництво механічних протезів, що імітують форму ноги, пізніше почалося у Франції.
Що ще зробив Кулібін?
- Налагодив роботу майстерень при Петербурзькій академії наук, де займався виготовленням мікроскопів, барометрів, термометрів, підзорних труб, ваг, телескопів і безлічі інших лабораторних приладів.
- Відремонтував планетарій Петербурзької академії наук.
- Придумав оригінальну систему спуску кораблів на воду.
- Створив перший в Росії оптичний телеграф (1794 рік), відправлений в Кунст-камеру в якості дивини.
- Розробив перший в Росії проект залізного моста (через Волгу).
- Сконструював рядову сівалку, що забезпечує рівномірний посів (не була побудована).
- Улаштовував феєрверки, створював механічні іграшки та Автомат для розваги знаті.
- Відремонтував і самостійно зібрав безліч годинників різних компонувань – настінних, підлогових, баштових.
Незважаючи на те, що жодний серйозний винахід Кулібіна так і не було оцінено по-справжньому, йому пощастило значно більше, ніж багатьом іншим російським самоучкам, яких або не допускали навіть на поріг Академії наук, або відправляли додому з 100 рублями премії і рекомендацією більше не лізти не в свою справу.